Sofia Jonsson Sofia Jonsson

Retorik – det strategiska spelet

Att tala väl handlar inte om tur, utan om hur du har förberett dig. Retorik handlar om att övertyga och då behöver du ett strategiskt perspektiv när du ska tala. Här ger jag tre korta steg för hur du kan lägga upp din plan inför nästa tal.

Läs mer
Sofia Jonsson Sofia Jonsson

Hur går man på snö och hur håller man ett tal?

Har du tagit hjälp av en talartränare eller läst presentationsteknik för att lära dig hur du ska hålla ett tal? Det är inte självklart att kunna hålla tal. Ändå är det ofta något vi ofta förutsätter att alla kan, utan att man nödvändigtvis faktisk har lärt sig hur man gör. Men det finns olika sätt att ta sig an utmaningen att stega ut på scen, ungefär som när katterna Frasse och Sigge fick ta sig an utmaningen att gå på snö.

Läs mer
Sofia Jonsson Sofia Jonsson

Retorik - ta fram den bästa version av dig själv

Retorik och presentationsteknik är ingen medfödd förmåga; det är något som alla kan lära sig. Retorik gav mig förståelse för vad jag behöver göra inför en talsituation och hur jag ska göra det. Retorik har öppnat upp fler arenor där jag känner mig bekväm att tala och vara den bästa version av mig själv. Läs om min väg till retoriken!

Läs mer
Sofia Jonsson Sofia Jonsson

Vad är egentligen feedback?

Feedback är något annat än beröm och kritik. Många arbetsplatser skulle gagnas av att arbeta mer aktivt med feedback. Men vad är feedback och hur ger man feedback, så att det faktiskt blir feedback som en person har användning av. Feedback är för mig framåtriktad återkoppling och handlar om tre steg: observera, ge förslag och motivera.

Läs mer
Sofia Jonsson Sofia Jonsson

Återkoppling som återbäring

Vad är en morot? För en del är pengar, en löneökning, en morot och ett bevis på att man gör ett bra jobb. Lönen kan vara både piska och morot för att gå till jobbet och göra sitt jobb. Men fungerar lönen lika bra för att göra det bästa ifrån sig på jobbet? Vi vill ha ledare som stärker oss och ger återkoppling på vad vi har gjort. Det finns metoder för att träna och bli bättre på att ge feedback.

Läs mer
Sofia Jonsson Sofia Jonsson

Bli ett vi med publiken - få fram ditt budskap

En talare bör försöka skapa ett vi med sina lyssnare, om den vill nå framgång i sin kommunikation och få budskapet att nå fram. Det finns flera sätt att vi-skapa med publiken, och här skriver jag om tre strategier: fabeln, berättelsen och motargumenten.

Läs mer
Sofia Jonsson Sofia Jonsson

Den viktigaste lärdomen … vem är din publik!

Innan du talar, fundera på vilka som kommer att sitta på stolarna framför dig och vad du ger till dem. Den viktigaste lärdomen och den viktigaste förberedelsen en talare ska göra är att ta reda på vem som kommer att vara ens publik.

Läs mer
Sofia Jonsson Sofia Jonsson

Feedback - Hur den tas emot, beror på vem som ger

Feedback är svårt. Och viktigt, för det utvecklar oss. Men vems feedback lyssnar vi till och vems feedback tar vi till oss av? Det är lika viktigt att fundera på och lära sig hur du ger feedback på ett bra sätt, som att fundera på hur du tar till dig och bearbetar den feedback du får, oavsett vem det är som ger.

Läs mer